. |
|
.. | . | . | . | |
|
. |
|
1955-68 Danmarks første rigtige bilbane blev anlagt i 1955 med indvielse 5. juni, da Automobil Sports Klubben, ASK, åbnede den første 674 meter lange bane. Der kom 35.000 tilskuere og banen havde endnu ikke fået asfaltbelægning! Blandt navnene fra åbningsløbet husker mange endnu Robert Nellemann i sin AllarV, og Gunnar Henriksen i sin berømte Forcl V8. De to stjerner fortsatte efter banens lukning, som det selvfølgelig var tilfældetet med de mange talenter banen fostrede. Robert Nellemann blandt andet i store rallies med flotte resultater, og Gunnar Henriksen, "vognmanden", i flere år på banerne i Jylland. Den store klub i København arrangerede løbene sammen med Roskilde og Omegns Motorklub. Man havde den store fordel, at den lå tæt på landets hovedstad, hvad de mange til skuertal i bøgerne fortæller. Alterede samme år blev banen asfalteret, og så gik clet stærkt - også på banen. I 1957 blev banen udvidet til 1.400 meter. Det første internationle løb tilev vundet af Cliff Alison i Lotus 15. |
. | I 1958 så man fønrste gang Sterling Moss, der siden kom til Roskilde tre gange. Sterling Moss deltog i 1957 i "Grinct International" med en Maserati 300S, men blev slået, på grund af motorproblemer, af svenskeren Gunnar Carlsson, Ferrari 75U Monza. I 1960 vandt Jack Brabham Danmarks første Formel 2 Grand-Prix med sin 1,5 liters Cooper Climax, og året efter vandt Sterling Moss Danmarks første Formel 1 Grand-Prix med sin Lotus 21. 1962 er året hvor det sidste danske Formel 1 Grand-Prix blev afviklet. Jack Brabham vandt i I.otus 24. 1967 vil specielt Ole Vejlund huske med glæde. Han blev DM-vinder i Forme! 3 og slog samtidig Reine Wisell og Ronnie Peterson. ![]() Finaleløbet den 22. september 1968 blev vundet af sydafrikaneren Trevor Blokdyk i Titan, mens Reine Wisell satte den endelige og sidste banerekord med 42 sekuncder, svarende til 120 km/t i gennemsnit. ( Af Kurt Ellegaard - BIL MAGASINET, Juni 1993 ) |
. |
. | . | ![]() |
. | . |